Depresyon Nedir? Ne Değildir?

depresyon-depresyon-tedavisi-depresifDepresyondayım” çok sık duyulan bir yakınmadır. İnsanlar huzursuzluk halini, mutsuzluklarını ifade etmek için depresyonda olduklarını söyleyebilirler. Ancak klinik anlamda depresyonda olmakla kişinin kendi ruh halini depresyon olarak ifade etmesi arasında büyük fark vardır. Ruhsal bir rahatsızlık halidir. Tedavisi olan bir hastalıktır. Üzülmek, sevinmek, huzursuz olmak gibi bir duygu biçimi değildir. Depresyon denebilmesi için kişide görülen semptomlara bakılması ve ruh sağlığı uzmanı tarafından tanı konması gerekir.

Peki nedir ?

Depresyondaki kişiler belli ortak özellikler gösterir. Depresyon belirtileri aşağıdaki şekilde sıralanabilir.

1. Uykuda belirgin bir artış veya bazen de belirgin bir azalma gözlemlenir.
  2. Kişi yerinden kalkamayacak kadar hayata karşı isteksizleşmiştir.
  3. Önceden keyif aldığı hiçbir şeyden eski keyfi alamaz.
  4. Evden dışarıya çıkmak istemez.
  5. Orta ve şiddetli depresyonda kişiler işe, okula gidemez hale gelirler. İşlerini bırakmak zorunda kalırlar.
  6. Yorgunluk, bitkinlik, umutsuzluk, karamsarlık görülür.
  7. Konsantrasyon bozuklukları ve karar vermede güçlük gözlemlenir.
  8. Yineleyen ölüm düşünceleri, intihar planları yapma ihtimali yüksektir.
  9. İştah kaybı ve kilo değişimi gözlemlenir.
  10. İntihar riski en yüksek hastalıklar arasında ilk beşte yer almaktadır.

Depresyonda olan kişiye çevresi sıklıkla tavsiye verir.  Kendini bu kadar  bırakıverme, böyle olmak da düzelmek de senin elinde, haline şükret, senden beterleri var, çık dışarı biraz eğlen açılırsın gibi tavsiyeler kişiye zarar verir. Kişiyi daha da karamsarlığa ve yalnızlığa sürükler. Kişinin anlaşılmadığına dair hislerini pekiştirir. Çünkü depresyon belirtileri zamanla geçebilecek tamamen kişinin elinde olan bir şey değildir. Dolayısıyla verilen tavsiyeler gerçekçi ve empatik değildir. Depresyon tedavi edilmesi gereken psikolojik bir hastalıktır. Depresyonda olan bir hastaya yapabileceğiniz en yerinde yardım yanında olduğunuzu ve yardımcı olmak için hazır olduğunuzu hatırlatmak tavsiye vermekten kaçınmaktır. Profesyonel destek alması yönünde teşvik etmektir.

Depresyon Tedavisi

Depresyon tedavisi ortalama 10-12 seansla kişiyi iyilik haline getirebilmektedir. Tedavi süresi kişinin terapistle iş birliğine, tedaviyi takip etmesine, gerekleri yerine getirmesine, depresyonun şiddetine göre değişebilmektedir. Ancak müdahale edilmediğinde zamana bırakıldığında kişinin yaşamı durmakta, sosyal hayatında ve iş hayatında birçok kayba sebep olabilmektedir. İntihar riski yüksek bir hastalık grubu olduğu için çoğunlukla acil müdahale gerekmektedir.

PsikologHanem

Uzman Psikolog/ Çift ve Ebeveyn Danışmanı/ Çift Terapisti/ Madde Bağımlılığı Danışmanı/ Bireysel Terapist/ Çocuk Psikoloğu/ Oyun Terapisti

YORUMLARINIZ

Yazımla ilgili yorum yazabilirsiniz...